Ga naar de inhoud

Routepunt H | De man van de SRV!

Van 1970 tot 1996 reed Bertus Gepken met de SRV-wagen door Emmerhout. Hij begon in de Laan van de Eekharst.

Het eerste jaar reed Bertus nog in een Volkswagenbusje, daarna kwam er een SRV-wagen. Zijn vrouw Annie hielp ook mee. “Als hij ’s avonds thuis kwam, ging ik de wagen schoonmaken”, vertelt ze. “En tussen de middag kwam ik langs om melk aan te vullen. We hadden twee garageboxen aan de Laan van de Eekharst. Daar stond onze voorraad.”

De eerste jaren was Bertus vooral melkboer, maar geleidelijk aan kwam er andere handel bij. Uiteindelijk werd het een kleine supermarkt. “Een verkoop hit was de Panty P van Danlon. Daar heb ik echt bulten van verkocht! Dat was mooi, want daar zat een aardige marge op en je had er verder geen werk van.” Vooral de beginjaren waren leuk, zegt Bertus. “Het was een wijk in opbouw, met veel jonge gezinnen. Bijna alle vrouwen waren thuis, en anders stond er wel een mandje bij de voordeur. Toen steeds meer vrouwen gingen werken, werd alles anders.”

Slechts één keer stond de rijdende SRV-wagen stil. “Dat was in de winter van 1979, met die vreselijke sneeuwval. Het was onmogelijk om de woonerven in te komen, er was geen doorkomen aan. Via Radio Drenthe had ik laten weten waar ik zou staan. Het was zó vol in de wagen dat de mensen buiten stonden te wachten. Iedereen was aardig voor elkaar, ze zaten immers allemaal in hetzelfde schuitje.”

Als SRV-man moest Bertus met iedereen op kunnen schieten. Discretie was belangrijk, want je hoorde van alles. “Ik weet nog dat twee buurvrouwen aan het praten waren. ‘Wat had je een lawaai gister in de slaapkamer!’, zei de een tegen de ander. Die kreeg vervolgens een enorm rood hoofd, haha. Ik deed net of ik niks hoorde natuurlijk.”

In 1996 was Bertus er klaar mee. “Ik dacht: ik ben gek dat ik nog zo hard moet werken! Vanaf toen kon ik meer tijd besteden aan mijn hobby, het maken van draaiorgels.”

SRV staat voor ‘Samen Rationeel Verkopen’. SRV werd gepromoot door de zuivelgroothandel. Later werd het een verkoopformule met folders, spaarzegels en eigen merken. Anno 2019 zijn er nog zo’n 100 rijdende winkels in Nederland, vooral op plekken waar geen supermarkt (meer) is. Leve de man van de SRV, van je hiep hiep hiep hoeree!